ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

دل نوشته
هر علمی با تضارب آراء رشد خواهد کرد و تضارب آراء زمانی محقق می شود که از اقوال و نظریات دیگران نیز مطلع باشیم. در زمان های گذشته که کتابت نبود، شفاهی از نظریات همدیگر مطلع می شدند. کم کم کتابت جا گرفت و بسیار در انتقال نظریات کمک کرد، به گونه ای که حتی ما الان می توانیم نظریات دقیق مصنفی که هزار سال پیش از دنیا رفته را بدانیم.
لذا از زمانی که کتابت شروع شد خدمت بزرگی به پیشرفت علم کرد و همچنان این خدمت باقی است.
در ابتداء که کتابت شروع شد، لازم بود بر روی چیزی بنویسند ولذا اگر کسی می خواست مطلع شود باید یا خود آن نوشته را می دید یا نوشته ای که از روی آن نسخه برداری شده است. تا این که صنعت چاپ آمد و دیگر کسی کتابی را نسخه برداری نمی کند بلکه چندین دوره از آن چاپ می کنند. همه این امور به انتقال راحت تر علم کمک می کند.
واما در زمان ما که شبکه ای درست شده که اگر کسی مطلبی را در آن قرار دهد، در آن واحد هزاران بلکه میلیون ها نفر آن هم در نقاط مختلف زمین آنرا خواهند دید و قابل استفاده خواهد بود. لذا به نظر می رسد اگر از این صنعت در پیشبرد علم استفاده نکنیم در واقع به علم خیانت کرده ایم. لذا بر هر یک از اهل علم واجب است که علم خود را نشر دهند. والله الهادی الی الصواب.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

تاریخ نحو

پنجشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰ ق.ظ

اولین کتاب نحوی باقی مانده در تاریخ نحو

به اجماع همه علماء علم نحو از جانب امیر المومنین علیه السلام نشأت گرفته وایشان قواعد اساسی این علم را به ابو الأسود یاد دادند (اختلافات در این بحث اساس ندارد). و بعد ابو الاسود مشغول تفریع قواعد شد. یعنی از همان صدر اسلام علم ادبیات مورد بررسی قرار گرفته است. ولی از جهت کتابت واین که نوشته ای در این زمینه از آن زمان ها باشد، چیزی از ابو الاسود به عنوان مکتوب در دست ما نیست ولی ابن الندیم نقل کرده که چند صفحه از نحو را که نوشته ابو الاسود بوده است دیده. ولکن قدیمی ترین نوشته ای که در مورد علم نحو به دست ما رسیده است کتب خلیل بن احمد فراهیدی است که در سال (100- 175) زندگی می کرده است.

دو کتاب نحوی از خلیل بن احمد فراهیدی به دست ما رسیده است یکی (المنظومة النحویة) که قواعد نحو را به صورت شعر بیان کرده، و دیگری (الجمل فی النحو) که به صورت نثر است و مفصل تر است.

کتاب منظومه ایشان خیلی پراکنده بحث کرده ولی دو خصوصیت از این کتاب می توان نام برد: 1- تراکیب و کلماتی را که استعمال زیاد داشته است بحث کرده. 2- به دنبال اعراب است و اصلا به دنبال معنی نیست.

اما کتاب جمل ایشان ترتیب خاصی دارد که به جهت مفید بودن به طور خلاصه بیان می شود:

ترتیب مباحث:

-مفرداتی را که در کلام به صورت منصوب می آیند می آورد.

-مفرداتی را که در کلام به صورت مرفوع می آیند می آورد.

-مفرداتی را که در کلام به صورت مجرور می آیند می آورد.

-جملاتی را که در کلام به صورت مجزوم می آیند می آورد (از جلمه الجزم بالامر، الجزم بـــ(لم و اخواتها)، الجزم بالوقف و...)

-جمل الالفات (انواع الف که در کلام عرب استفاده شده و معانی خاصی می دهد مثل الف ضمیر، الف تعریف و...)

-جمل اللامات (انواع لام ها)

-تفسیر جمل الهاءات (انواع هاء)

-وهذه جمل التاءات (انواع تاء)

-جمل الواوات

-تفسیر جمل اللام الفات (یعنی کلمه (لا) آمده باشد. حتی الا استثنائیه را نیز آورده است).

-اختلاف (ما) فی معانیه (هر جا (ما) استفاده شده)

-تفسیر الفاءات

-تفسیر النونات

-تفسیر الباءات

-تفسیر الیاءات

-فصل فی روید

- فصل فی الفرق بین «أم» و «أو».

خلاصه توضیح این کتاب: 1- چهار بحث اول در مورد اعراب است (سه بحث اول آن در مورد اعراب مفردات کلام است -اول منصوب و بعد مرفوع و بعد مجرور را می آورد- وبحث چهارم در مورد اعراب جملات کلام است که فقط مجزوم را مطرح می کند. 2-بحث های بعدی در مورد انواع الفاظی است که استفاده شده و معانی و جایگاه آنها فرق می کند.

اگر دقت شود این نحوه بحث کردن همان سبک بحثی است که در کتاب مغنی اللبیب ابن هشام در باب اول انتخاب شده. یعنی الفاظ مشابه را در یک جا جمع می کنند و بحث می کنند. لذا در مورد الفاظی که در این کتاب و کتاب مغنی مطرح شده باشد، می توان به راحتی بحث مورد نظر را در هر دو پیدا کرد. فافهم!

تفکر در سیر تاریخی کتب یک علم بسیار در بحث ها کمک می کند و بحث کردن در یک علم بدون اطلاع از سیر تاریخی آن علم معنی ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۶
محمد مهدی شم ابادی

مغنی اللبیب

نحو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی