ادله ادبیات
حجیت کلام معصومین بعد از امام سجاد علیهم السلام
کلامی بین علماء ادب مسلم است که برای اثبات قواعد ادبیات عرب فقط تا زمان امام سجاد علیه السلام می توان استدلال کرد وبیش از آن حجیت ندارد زیرا عرب با مردم مناطق دیگر ارتباط برقرار کرد وآن خلوص زبان عربی از بین رفت.
چیزی که برای ما مسلم است، ما امامان را معصوم می دانیم وحتی از این که بخواهند در کلام اشتباه کنند. و با این کلام أدباء نمی توان به کلمات أئمه بعد از امام سجاد استدلال کرد.
لذا اگر مراد ادباء این است که بعد از زمان امام سجاد علیه السلام اشتباه در کلمات پیدا شد. باید گفت این مطلب در مورد معصومین صادق نیست لذا ادبیات از این جهت ناقص است.
ولی اگر مراد این است که از زمان امام سجاد به بعد به جهت اختلاط، قواعد زبان عرب تغییر کرد. این کلام منافات با معصوم بودن امامان علیهم السلام ندارد ومطلب صحیح خواهد بود. یعنی کلام این می شود که چون قواعد کلام تغییر کرده و مراد در ادبیات موجود فهم کلام قرآن بوده، لذا به بعد از امام سجاد علیه السلام نمی توان استدلال کرد. زیرا اکثر قریب به اتفاق ادباء اهل سنت هستند که برای آن ها فقط کلام قرآن و رسول الله صل الله علیه وآله مهم است.
لکن اگر مراد این باشد هر چند اصل مدعی صحیح است ولی: اولا: ربطی به استدلال (چون با عجم اختلاط پیدا شده) آنها نخواهد داشت زیرا این تغییر هر زمانی امکان وقوع دارد. وثانیا: اگر مطلب این باشد که ادباء قائل باشند قواعد بعد از این زمان تغییر کرده پس ما باید برای فهم کلام معصومین بعد از امام سجاد علیه السلام قواعدی را وضع کنیم. یعنی باید ببینیم چه مواضعی تغییر پیدا کرده وطبق آن ها قواعد ادبی را برای آن زمان بیان کنیم. فافهم!
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.