ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

دل نوشته
هر علمی با تضارب آراء رشد خواهد کرد و تضارب آراء زمانی محقق می شود که از اقوال و نظریات دیگران نیز مطلع باشیم. در زمان های گذشته که کتابت نبود، شفاهی از نظریات همدیگر مطلع می شدند. کم کم کتابت جا گرفت و بسیار در انتقال نظریات کمک کرد، به گونه ای که حتی ما الان می توانیم نظریات دقیق مصنفی که هزار سال پیش از دنیا رفته را بدانیم.
لذا از زمانی که کتابت شروع شد خدمت بزرگی به پیشرفت علم کرد و همچنان این خدمت باقی است.
در ابتداء که کتابت شروع شد، لازم بود بر روی چیزی بنویسند ولذا اگر کسی می خواست مطلع شود باید یا خود آن نوشته را می دید یا نوشته ای که از روی آن نسخه برداری شده است. تا این که صنعت چاپ آمد و دیگر کسی کتابی را نسخه برداری نمی کند بلکه چندین دوره از آن چاپ می کنند. همه این امور به انتقال راحت تر علم کمک می کند.
واما در زمان ما که شبکه ای درست شده که اگر کسی مطلبی را در آن قرار دهد، در آن واحد هزاران بلکه میلیون ها نفر آن هم در نقاط مختلف زمین آنرا خواهند دید و قابل استفاده خواهد بود. لذا به نظر می رسد اگر از این صنعت در پیشبرد علم استفاده نکنیم در واقع به علم خیانت کرده ایم. لذا بر هر یک از اهل علم واجب است که علم خود را نشر دهند. والله الهادی الی الصواب.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

ادله ادبیات

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۲۷ ب.ظ

حجیت کلام معصومین بعد از امام سجاد علیهم السلام

کلامی بین علماء ادب مسلم است که برای اثبات قواعد ادبیات عرب فقط تا زمان امام سجاد علیه السلام می توان استدلال کرد وبیش از آن حجیت ندارد زیرا عرب با مردم مناطق دیگر ارتباط برقرار کرد وآن خلوص زبان عربی از بین رفت.

چیزی که برای ما مسلم است، ما امامان را معصوم می دانیم وحتی از این که بخواهند در کلام اشتباه کنند. و با این کلام أدباء نمی توان به کلمات أئمه بعد از امام سجاد استدلال کرد.

لذا اگر مراد ادباء این است که بعد از زمان امام سجاد علیه السلام اشتباه در کلمات پیدا شد. باید گفت این مطلب در مورد معصومین صادق نیست لذا ادبیات از این جهت ناقص است.

ولی اگر مراد این است که از زمان امام سجاد به بعد به جهت اختلاط، قواعد زبان عرب تغییر کرد. این کلام منافات با معصوم بودن امامان علیهم السلام ندارد ومطلب صحیح خواهد بود. یعنی کلام این می شود که چون قواعد کلام تغییر کرده و مراد در ادبیات موجود فهم کلام قرآن بوده، لذا به بعد از امام سجاد علیه السلام نمی توان استدلال کرد. زیرا اکثر قریب به اتفاق ادباء اهل سنت هستند که برای آن ها فقط کلام قرآن و رسول الله صل الله علیه وآله مهم است.

لکن اگر مراد این باشد هر چند اصل مدعی صحیح است ولی: اولا: ربطی به استدلال (چون با عجم اختلاط پیدا شده) آنها نخواهد داشت زیرا این تغییر هر زمانی امکان وقوع دارد. وثانیا: اگر مطلب این باشد که ادباء قائل باشند قواعد بعد از این زمان تغییر کرده پس ما باید برای فهم کلام معصومین بعد از امام سجاد علیه السلام قواعدی را وضع کنیم. یعنی باید ببینیم چه مواضعی تغییر پیدا کرده وطبق آن ها قواعد ادبی را برای آن زمان بیان کنیم. فافهم!
موافقین ۱ مخالفین ۱ ۹۴/۱۱/۱۶
محمد مهدی شم ابادی

امام سجاد

سخن امامان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی