ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

دل نوشته
هر علمی با تضارب آراء رشد خواهد کرد و تضارب آراء زمانی محقق می شود که از اقوال و نظریات دیگران نیز مطلع باشیم. در زمان های گذشته که کتابت نبود، شفاهی از نظریات همدیگر مطلع می شدند. کم کم کتابت جا گرفت و بسیار در انتقال نظریات کمک کرد، به گونه ای که حتی ما الان می توانیم نظریات دقیق مصنفی که هزار سال پیش از دنیا رفته را بدانیم.
لذا از زمانی که کتابت شروع شد خدمت بزرگی به پیشرفت علم کرد و همچنان این خدمت باقی است.
در ابتداء که کتابت شروع شد، لازم بود بر روی چیزی بنویسند ولذا اگر کسی می خواست مطلع شود باید یا خود آن نوشته را می دید یا نوشته ای که از روی آن نسخه برداری شده است. تا این که صنعت چاپ آمد و دیگر کسی کتابی را نسخه برداری نمی کند بلکه چندین دوره از آن چاپ می کنند. همه این امور به انتقال راحت تر علم کمک می کند.
واما در زمان ما که شبکه ای درست شده که اگر کسی مطلبی را در آن قرار دهد، در آن واحد هزاران بلکه میلیون ها نفر آن هم در نقاط مختلف زمین آنرا خواهند دید و قابل استفاده خواهد بود. لذا به نظر می رسد اگر از این صنعت در پیشبرد علم استفاده نکنیم در واقع به علم خیانت کرده ایم. لذا بر هر یک از اهل علم واجب است که علم خود را نشر دهند. والله الهادی الی الصواب.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

شاذ

سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹ ب.ظ

شاذ از قیاس؟ یا استعمال مجازی؟

فائده نفیس:

در زبان عربی دو نوع الفاظ را داریم: 1- مطابق با قیاس اند 2- خلاف قیاس اند.

اگر این خلاف قیاس در اشتقاق یک کلمه اتفاق بیافتد، به آن لفظ مشتق، شاذ گفته می شود. در واقع این می شود که ارتباط آن دو هیئت (مشتق منه ومشتق) ارتباطی خارج از ضابطه وقانون است. یعنی بحث روی این است که این دو هیئت با هم ارتباط پیدا کرده اند ولی نمی توان برای این ارتباط قاعده داد. مثلا شیخ رضی (رحمه الله) می فرماید: (قالوا فى بنون: أبینون، و القیاس بنیّون).

حال بحث مهم این است که آیا در این موارد، بگویئم دو هیئت (مشتق منه و مشتق) باهم در ناحیه وضع ارتباط برقرار کرده اند ویا این که راه دیگری هم دارد.

اگر قائل شویم در ناحیه وضع باهم ارتباط برقرار کرده اند یعنی هیئت مشتق منه ارتباط وضعی با هیئت مشتق دارد. و نتیجه این می شود که در ارتباط وضعی هیئت مشتق منه، شاذ صورت می گیرد.

ظاهرا توجیه دیگری نیز وجود دارد وآن این که این ارتباط را مربوط به مقام استعمال بدانیم. یعنی قائل می شویم هئیت مشتق منه فقط طبق قاعده خاصی ارتباط برقرار می کند و هیچ شاذ و خلاف قاعده ای در ناحیه ارتباط وضعی رخ نمی دهد. واین موارد خلاف قاعده در واقع مربوط به مقام استعمال است. یعنی گاهی افراد در حین استعمال یک لفظی را به جای لفظ دیگری استعمال می کنند. با این بیان اصلا شاذی صورت نگرفته وفقط یک کلمه به جای کلمه دیگری استعمال شده است. واین استعمال می شود از استعمالات مجازی. فتدبر جیدا، فإنه دقیق وبالتأمل حقیق! وفیه فوائد نفیسة أخری لا مجال لذکرها، فعلیک التدقیق!!!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۰
محمد مهدی شم ابادی

استعمال

رابطه هیئت ها

شاذ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی