ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

دل نوشته
هر علمی با تضارب آراء رشد خواهد کرد و تضارب آراء زمانی محقق می شود که از اقوال و نظریات دیگران نیز مطلع باشیم. در زمان های گذشته که کتابت نبود، شفاهی از نظریات همدیگر مطلع می شدند. کم کم کتابت جا گرفت و بسیار در انتقال نظریات کمک کرد، به گونه ای که حتی ما الان می توانیم نظریات دقیق مصنفی که هزار سال پیش از دنیا رفته را بدانیم.
لذا از زمانی که کتابت شروع شد خدمت بزرگی به پیشرفت علم کرد و همچنان این خدمت باقی است.
در ابتداء که کتابت شروع شد، لازم بود بر روی چیزی بنویسند ولذا اگر کسی می خواست مطلع شود باید یا خود آن نوشته را می دید یا نوشته ای که از روی آن نسخه برداری شده است. تا این که صنعت چاپ آمد و دیگر کسی کتابی را نسخه برداری نمی کند بلکه چندین دوره از آن چاپ می کنند. همه این امور به انتقال راحت تر علم کمک می کند.
واما در زمان ما که شبکه ای درست شده که اگر کسی مطلبی را در آن قرار دهد، در آن واحد هزاران بلکه میلیون ها نفر آن هم در نقاط مختلف زمین آنرا خواهند دید و قابل استفاده خواهد بود. لذا به نظر می رسد اگر از این صنعت در پیشبرد علم استفاده نکنیم در واقع به علم خیانت کرده ایم. لذا بر هر یک از اهل علم واجب است که علم خود را نشر دهند. والله الهادی الی الصواب.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

استدلال به کلام عرب

يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۳۹ ب.ظ

احتمال خطاء در کلام عرب فصیح:

ملاک اصلی استنباط قواعد ادبی نزد ادباء، تراثی است که از استعمالات عرب تا 100 سال (زمان شهادت امام سجاد تقریبا) بعد از ظهور اسلام به دست ما رسیده است. و هر چیزی که ثابت شود از آن زمان است، قابل استدلال خواهد بود.

قال ابن مالک: نسب سیبویه قائل: «إنّهم أجمعون ذاهبون» إلى الغلط مع أنه من العرب الموثوق بعربیتهم. و لیس‏ ذلک‏ من‏ سیبویه- رحمه اللّه- بمرضى، بل الأولى أن یخرج على أن قائل ذاک أراد: إنهم هم أجمعون ذاهبون. (شرح الکافیة الشافیة 1: 229)

واز این نوع بیانات که در کلام ادباء بسیار است.

با این بیان یک اشکال ناشی می شود.

اشکال: اعرابی که در آن زمان بوده اند مثل مردم عای دیگر بوده اند لذا همانطور که هر کسی امکان دارد جمله ای یا کلمه ای را اشتباه به کار ببرد ولی خودش هم متوجه نشود، در بین عرب آن زمان هم طبیعتا این اتفاق می افتاده، لذا وجهی ندارد که تک تک کلمات عرب آن زمان برای استنباط قواعد قابل استفاده باشد، بلکه اگر موردی قطعی شد قابل تمسک خواهد بود والا آن استعمال را باید کنار بزنیم.

جواب: ادباء قائل به حجیت مطلق کلام صادر از اعراب نیستند بلکه که کلام عربی را حجت می دانند که فصاحت آن باقی باشد. و اما از این جهت که شاید آن عرب در استعمال خود اشتباه کرده باشد، نیز امکان ندارد. زیرا یا آن کلامی که از عرب به ما رسیده زیاد استعمال شده که در این حالت اجتماع همه بعید بلکه محال عرفی است. واگر آن کلام فقط از یک شخص استعمال شده باشد، اولا کسانی که برای ما نقل می کنند نباید آثار اشتباه در کلام او مشاهده کنند وثانیا کسانی که برای ما نقل کرده اند خود در واقع جزء فصحاء هستند لذا اگر اشتباه باشد، آنها اصلاح خواهند یا این که اصلا نقل نخواهند کرد.

نتیجه: در موارد کثیر الاستعمال احتمال اشتباه نمی رود. و در موارد قلیل بلکه شاذ هر چند احتمال هست ولی چون واسطه ها خود جزء فصحاء هستند لذا این گونه کلام به ما نقل نشده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۵
محمد مهدی شم ابادی

استعمال

لغت

نظرات  (۱)

سلام
به مطالب تو این زمینه ها خیلی علاقه دارم
خسته نباشید بابت مطالب وبلاگتون
موفق باشید
پاسخ:
ممنون منتظر نظرات شما هستم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی