ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

دل نوشته
هر علمی با تضارب آراء رشد خواهد کرد و تضارب آراء زمانی محقق می شود که از اقوال و نظریات دیگران نیز مطلع باشیم. در زمان های گذشته که کتابت نبود، شفاهی از نظریات همدیگر مطلع می شدند. کم کم کتابت جا گرفت و بسیار در انتقال نظریات کمک کرد، به گونه ای که حتی ما الان می توانیم نظریات دقیق مصنفی که هزار سال پیش از دنیا رفته را بدانیم.
لذا از زمانی که کتابت شروع شد خدمت بزرگی به پیشرفت علم کرد و همچنان این خدمت باقی است.
در ابتداء که کتابت شروع شد، لازم بود بر روی چیزی بنویسند ولذا اگر کسی می خواست مطلع شود باید یا خود آن نوشته را می دید یا نوشته ای که از روی آن نسخه برداری شده است. تا این که صنعت چاپ آمد و دیگر کسی کتابی را نسخه برداری نمی کند بلکه چندین دوره از آن چاپ می کنند. همه این امور به انتقال راحت تر علم کمک می کند.
واما در زمان ما که شبکه ای درست شده که اگر کسی مطلبی را در آن قرار دهد، در آن واحد هزاران بلکه میلیون ها نفر آن هم در نقاط مختلف زمین آنرا خواهند دید و قابل استفاده خواهد بود. لذا به نظر می رسد اگر از این صنعت در پیشبرد علم استفاده نکنیم در واقع به علم خیانت کرده ایم. لذا بر هر یک از اهل علم واجب است که علم خود را نشر دهند. والله الهادی الی الصواب.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

دقت ادباء

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳ ب.ظ

کلام أدباء در اصول وفقه:

گاهی می بینیم قولی که از جانب ادباء در گذشته مطرح شده، بعدها اصولیین به آن می رسند. مثل قول آخوند صاحب کفایه در مورد معانی حروف که آن را شیخ رضی در قرن هفتم بیان کرده است (که بعدا به این مطلب خواهیم پرداخت).

وگاهی می بینیم یک بحث بین ادباء از گذشته وجود داشته ولی بعد از چندین سال یا حتی قرن در اصول مطرح شده است. که نمونه ای از آن را می آوریم:

بحث مشتق در کلمات شیخ رضی:

شیخ در بحث وزن فعیل می فرماید برخی از کلمات در این وزن معنی وصف حقیقی خود را از دست داده اند لذا برخی از احکام وزن فعیل برای آن ها اجراء نمی شود.

قال: والدلیل علیه أن نحو الذبیحة والأکیلة لیس بمعنى اسم المفعول، لأن حقیقة اسم المفعول هو ما وقع علیه الفعل وأما ما لم یقع ویقع بعد علیه فالظاهر أن اسم المفعول فیه مجاز. (شرح شافیه 2: 143). این بحث شیخ دقیقا همان بحث مشتق اصولیون است.

تا آن جا که من دیدم بحث مشتق در کلمات فخر المحققین در بحث فقهی اشاره شده است.

قال فی بحث رضاع الزوجة الصغیرة بالزوجة الکبیرة: تحرم المرضعة الاولى و الصغیرة مع الدخول بإحدى الکبیرتین بالإجماع و اما المرضعة الأخیرة ففی تحریمها خلاف، و اختار والدی المصنف، و ابن إدریس تحریمها لان هذه یصدق علیها أنها أم زوجته لانه لا یشترط فی صدق المشتق بقاء المعنى المشتق منه (ایضاح الفوائد 3: 52).

این در حالی است که وفات فخر المحققین در سال 771 بوده و وفات شیخ رضی در سال 686. واگر هم بگوئیم این مطلب در کلام علامه حلی هم بوده است (کما اشار الیه فی کلامه) باز هم ایشان متوفای 726 است.

نتیجه: بحث های دقیقی در ادبیات بین علماء ادب مطرح شده که متأسفانه بین ما مغفول است و بعد از چندین سال به آن می رسیم. فافهم!
البته دقت شود که مراد این است که ادباء ناظر به فرق زمان مستعمل فیه در الفاظ بوده اند هر چند اصل بحث مشتق در مورد ما انقضی عنه التلبس است و در این کلام شیخ آینده مطرح شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی