ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

دل نوشته
هر علمی با تضارب آراء رشد خواهد کرد و تضارب آراء زمانی محقق می شود که از اقوال و نظریات دیگران نیز مطلع باشیم. در زمان های گذشته که کتابت نبود، شفاهی از نظریات همدیگر مطلع می شدند. کم کم کتابت جا گرفت و بسیار در انتقال نظریات کمک کرد، به گونه ای که حتی ما الان می توانیم نظریات دقیق مصنفی که هزار سال پیش از دنیا رفته را بدانیم.
لذا از زمانی که کتابت شروع شد خدمت بزرگی به پیشرفت علم کرد و همچنان این خدمت باقی است.
در ابتداء که کتابت شروع شد، لازم بود بر روی چیزی بنویسند ولذا اگر کسی می خواست مطلع شود باید یا خود آن نوشته را می دید یا نوشته ای که از روی آن نسخه برداری شده است. تا این که صنعت چاپ آمد و دیگر کسی کتابی را نسخه برداری نمی کند بلکه چندین دوره از آن چاپ می کنند. همه این امور به انتقال راحت تر علم کمک می کند.
واما در زمان ما که شبکه ای درست شده که اگر کسی مطلبی را در آن قرار دهد، در آن واحد هزاران بلکه میلیون ها نفر آن هم در نقاط مختلف زمین آنرا خواهند دید و قابل استفاده خواهد بود. لذا به نظر می رسد اگر از این صنعت در پیشبرد علم استفاده نکنیم در واقع به علم خیانت کرده ایم. لذا بر هر یک از اهل علم واجب است که علم خود را نشر دهند. والله الهادی الی الصواب.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

ابدال

سه شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ب.ظ

تبدیل و تعویض:

ابن هشام در مغنی در بحث عسی بحثی دارد که طرح آن مفید است.

عسی گاهی به صورت (عساى، و عساک، و عساه‏) یعنی با ضمیر متصل استعمال می شود. بحث این است که حقیقتا در این موارد عسی به چه نحو استعمال شده است. همه قبول دارند که در این مورد عسی فعل ناقص است ولی در توضیح و توجیه آن اختلاف دارند.

قال فی المغنی: الثانى [توجیه دوم در این استعمال]: أنها باقیة على عملها عمل کان و لکن استعیر ضمیر النصب مکان ضمیر الرفع، قاله الأخفش، و یرده أمران؛ أحدهما: أن إنابة ضمیر عن ضمیر إنما ثبت فى المنفصل، نحو «ما أنا کأنت، و لا أنت کأنا» و أما قوله:

250- یا ابن الزّبیر طالما عصیکا


[و طالما عنّیتغا إلیکا]

فالکاف بدل من التاء بدلا تصریفیا، لا من إنابة ضمیر عن ضمیر کما ظن ابن مالک‏.

در این جا به این مطلب اشاره شده است که حد اقل دو نوع ابدال داریم.

اول: ابدال در مقام وضع: وضع کلمه به نحوی باشد و ما صورت ظاهری همان لفظ را تغییر دهیم. در این موارد در وضع همان کلمه تصرف کرده ایم نه این که یک کلمه دیگر بیاوریم. مثل (قَوَل) که می شود (قال). در این جا قال کلمه دومی حساب نمی شود بلکه همان کلمه قبلی است ولی ظاهر آن تغییر کرده است.

دوم: ابدال در مقام استعمال: کلمه ای را به جای کلمه دیگری استعمال کنیم. در این موارد در وضع کلمه اول هیچ تصرفی نکرده ایم بلکه دو کلمه مستقل اند که کلمه دوم به جای کلمه اول استعمال شده است. مثل جایگزین شدن برخی حروف از برخی دیگر مثلا در مغنی اللبیب در بحث معانی (علی) در مورد یکی از معانی (علی) می گوید:

المجاوزة کعن‏ کقوله:

223- إذا رضیت علىّ بنو قشیر


لعمر اللّه أعجبنى رضاها [ص 677]

أى عنّى‏.

در این جا مراد این است که (علی) به جای (عن) استعمال شده چون رضی با (عن) می آید نه با (علی) لذا علی در استعمال نائب از عن شده است. فلیتأمل!

البته این بحث دقائق و ظرائفی دارد که لا مجال لذکرها.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی