ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

ادبیات عربی

بحث تخصصی در مورد ادبیات عرب

دل نوشته
هر علمی با تضارب آراء رشد خواهد کرد و تضارب آراء زمانی محقق می شود که از اقوال و نظریات دیگران نیز مطلع باشیم. در زمان های گذشته که کتابت نبود، شفاهی از نظریات همدیگر مطلع می شدند. کم کم کتابت جا گرفت و بسیار در انتقال نظریات کمک کرد، به گونه ای که حتی ما الان می توانیم نظریات دقیق مصنفی که هزار سال پیش از دنیا رفته را بدانیم.
لذا از زمانی که کتابت شروع شد خدمت بزرگی به پیشرفت علم کرد و همچنان این خدمت باقی است.
در ابتداء که کتابت شروع شد، لازم بود بر روی چیزی بنویسند ولذا اگر کسی می خواست مطلع شود باید یا خود آن نوشته را می دید یا نوشته ای که از روی آن نسخه برداری شده است. تا این که صنعت چاپ آمد و دیگر کسی کتابی را نسخه برداری نمی کند بلکه چندین دوره از آن چاپ می کنند. همه این امور به انتقال راحت تر علم کمک می کند.
واما در زمان ما که شبکه ای درست شده که اگر کسی مطلبی را در آن قرار دهد، در آن واحد هزاران بلکه میلیون ها نفر آن هم در نقاط مختلف زمین آنرا خواهند دید و قابل استفاده خواهد بود. لذا به نظر می رسد اگر از این صنعت در پیشبرد علم استفاده نکنیم در واقع به علم خیانت کرده ایم. لذا بر هر یک از اهل علم واجب است که علم خود را نشر دهند. والله الهادی الی الصواب.
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

مجاز در لفظ

چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۵۳ ب.ظ

توضیح مجاز در لفظ و مجاز در معنی

بالاتفاق در مجاز لفظ به نحوی که معهود نیست استعمال شده است. حال برای تشخیص این که در این موارد کلام به چه نحوی بیان شده است، ملاک فهم عرف است. یعنی اگر متکلم لفظی را به صورت غیر معهود به کار ببرد، باید در نظر داشته باشد که عرف از آن چه چیزی می فهمد. حال اگر عرف در موردی که متکلم سخن می گوید پیش فرضی در مورد لفظ داشته باشد، ولی متکلم لفظ دیگری را استفاده کند، لفظ اصلی در ذهن  مخاطب خطور می کند و مخاطب احساس می کند که همان معنی مراد است ولی متکلم لفظ دیگری را استفاده کرد. مثلا وقتی متکلم جمله شرطیه می گوید (إن جائک زید) مخاطب منتظر است که متکم در ادامه بگوید (فأکرمه) ولی متکلم می گوید (وأکرمه). ویا مثال مغنی در بحث (علی) که می گوید (رضیتْ علیّ) به معنی (رضیت عنّی) است. یعنی در این جا متکلم بعد از لفظ (رضی) منتظر بود که حرف (عن) آورده شود ولی (علی) آورده شده است.

ولی اگر هیچ پیش فرض ذهنی نداشته باشد و متکلم لفظی را به کار ببرد -و مخاطب بین الفاظ با حفظ معنی حقیقی آنها تناسب نبیند-، در این جا احساس می کند که معنایی غیر از معنی موضوع له لفظ اراده شده است. وبه دنبال معنایی متناسب با معنای موضوع له لفظ می گردد. لذا اگر در این جا معنی مراد متکلم هیچ ارتباط عرفی با معنی موضوع له نداشته باشد، این استعمال غلط شمرده خواهد شد. واگر ارتباط عرفی داشته باشد، این استعمال صحیح خواهد بود. و در این مورد لفظ دیگری نداریم تا آن تصور شود بلکه مخاطب یک معنی متناسب عرفی از کلام می فهمد.

به عبارة اخری در مجاز در معنی، کل معنی با توجه به لفظ موجود تفسیر می شود، لا غیر. یعنی در (زید أسد)، معنی محمول فقط با توجه به معنای عرفی که از أسد استفاده می شود، تفسیر میشود. ولی در مجاز در لفظ، اصل معنی با توجه به لفظی که حقیقتا باید استعمال می شد، معنی می شود. زیرا فرض این است که لفظ موجود مجازا به جای لفظ غیر موجود استعمال شده است. ولی از طرفی چون متکلم کلام را از حالت عادی خارج کرده (یعنی آن لفظی که باید استعمال می کرد را استفاده نکرده است)، لذا باید تغییری در معنی نیز ایجاد شده باشد. لذا اصل معنی توسط لفظ غیر موجود درست می شود، واین لفظ موجود صرفا موجب ایجاد قیودی می شود، که با فهم عرفی تناسب داشته باشد. لذا در (رضیتْ علیّ) معنی مجاوزت که معنی لفظ (عن) هست فهمیده می شود ولی به این معنی مجاوزت، قید استعلاء اضافه می شود؛ چون علی استعمال شده است.

این مسأله تا به حال مطرح نشده. لذا اگر کسی از دوستان نقدی داره خواهش می کنم بیان کنه تا این مطلب رو محکم کنیم.

این مطلب اگر پذیرفته بشه در معنی کردن آیات و روایات خیلی تأثیر گذار خواهد بود. و جوانب دقیقی دارد که مجال ذکر آن نیست. فتدبر جیدا!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۸
محمد مهدی شم ابادی

استعمال

حقیقت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی